“Тканину візьмемо – фантазувати почнемо»
(програма роботи гуртка для дітей старшого дошкільного віку)
Мастерук О.Г. вихователь Михайлюцького ДНЗ «Дзвіночок», Шепетівського району, Хмельницької області.
Вступ: Проблема розвитку художньої творчості дитини завжди була на часі. Як сформувати творчу, розвинуту особистість? Широкі можливості у розв’язанні проблеми розвитку творчих здібностей дитини надає гурткова робота, що є однією зі складових організації життєдіяльності дітей.
Пояснювальна записка
Творчий процес виготовлення виробів декоративно-прикладного вжитку, під керівництвом дорослих сприяє прагненню дитини до пізнання, опануванню специфіки майстерності, формуванню уявлень про народне декоративне мистецтво, розвиває у наших малят моральні, патріотичні, естетичні, творчі додатки.
Заняття гуртка проводять о другій половині дня у час відведений для самостійної художньої діяльності.
Мета: ознайомити дітей з предметами декоративно-прикладного вжитку своїх пращурів для прикрашання побуту, ігор, праці та відпочинку, розкрити їх красу і самобутність. Викликати інтерес до праці людей, познайомити дітей з інструментами і приладдям необхідним для створення предметів вжитку.
Залучити дітей до творчої діяльності своїми руками: плетінню, вишиванню, аплікації з тканини, виготовлення іграшок з ниток та ін.
Тематичний план гурткової роботи дітей 6-го року життя.
Дата | Тема за програмою | № тижня | Тема заняття | Дії, моделі поведінки |
Жовтень | «Ой, як гарно в ріднім краю» | 1 | «Народне декоративно-вжиткове мистецтво.» | - Розвиваю творчу уяву, інтерес до народного мистецтва; |
2 | «Така цікава народна іграшка.» | - Ознайомлюю дітей з українською народною іграшкою, прилучаю малят до культурної спадщини народу. | ||
Жовтень | «Барви осіннього гаю» | 3 | «З чого зроблений одяг?» | - Знайомлю дітей з різними природними матеріалами: льоном, вовною, бавовною та шовком. |
4 | «Їжачок кравець» | - В ігровій формі знайомлю дітей з професією кравця. | ||
Листопад | «Я – умілий, самостійний.» | 1 | «Плетіння кісок» | - Навчаю дітей елементарним прийомам плетіння кісок. |
2 | «Виготовлення закладок із шнурованою поверхнею» | - Навчаю дітей правильно протягувати нитки в отвори. | ||
Листопад | «Осінні чудеса» | 3 | «Веселі обличчя» | - Навчаю дітей створювати веселі обличчя за допомогою повітряної кульки та ниток для в’язання. |
4 | «Іграшка з ниток – лялечка» | - Навчаю дітей виготовляти народну іграшку з ниток. | ||
Грудень | «Зима завітала в наш край» | 1 | «Звідки моя рукавичка?» | - В ігровій формі навчаю дітей, звідки беруться в’язані речі. |
2 | «Зводимо будинок» | - Навчаю дітей просувати голку з ниткою по намальованому контуру. | ||
Грудень | «Мистецтво українського народу» | 3 | «Плетемо килимок» | - Навчаю дітей на спеціальній дерев’яній рамці плести килимок за допомогою спеціальної тасьми, різної ширини. |
4 | «Швидка голка» | - Ознайомлюю дітей з голкою, навчаю прийомам відмірювання та відрізання ниток. |
Заняття № 1
Тема: «Народне декоративно-вжиткове мистецтво»
Мета: Ознайомити дітей з декоративним зображенням предметів вжитку, звернути увагу дітей на елементи візерунків, їхню привабливість, послідовність розміщення, кольорову гамму. Розвивати творчу уяву, естетичний смак. Інтерес до народного декоративно-вжиткового мистецтва.
Матеріали: ілюстрації, зразки.
1. Попередня робота:
Бесіди, розповіді вихователя, розглядання ілюстрацій, читання казок, оповідань, легенд; усна народна творчість (вірші, загадки, жарти, прислів’я, народні ігри).
2. Бесіда:
За допомогою ілюстрацій ознайомити дітей з зображенням предметів вжитку, звернути увагу на елементи візерунків, їхню привабливість, послідовність розміщення, кольорову гаму.
3. Екскурс у давнину:
На основі екскурсії до краєзнавчого музею, пригадати інтер’єр сільської хати: рушники, піч, лавки, мисник, скриня, глиняний та дерев’яний посуд.
4. Ігри:
Пограти з дітьми в народні ігри: «Подоляночка», «Галя по садочку ходила», «Струмочок», «Журавель».
Заняття № 2
Тема: «Така цікава народна іграшка»
Мета: Ознайомити дітей з опішнянською та київською керамікою, українським розписом, писанкарством. Ознайомити дітей з українською народною іграшкою, показати як її можна використовувати в ігровій діяльності, прилучати малят до культурної спадщини народу.
Матеріали: зразки глиняного та дерев’яного посуду, лялька мотанка, писанки, клаптики тканини та стрічки.
1. Попередня робота:
Бесіди, розповіді вихователя, розглядання ілюстрацій, читання казок, оповідань, легенд.
2. Бесіда:
За допомогою ілюстрації, зразків глиняного та дерев’яного посуду, писанок, свищиків, ляльки мотанки ознайомити дітей з народною іграшкою.
3. Показ трудових прийомів:
Показати дітям як робити ляльку мотанку, розповісти як обрати тканину, стрічку, щоб зробити «берегиню», «бажанку», «сувенір-подарунок», «іграшку».
4. Практичні дії:
Діти разом з вихователем виготовляють іграшки обереги, ляльки мотанки. (Вихователь наголошує, що їх потрібно робити з гарним настроєм, добрими думками. Нагадати дітям, що обличчя таким лялькам не малювали, а малювали хрест (символ сонця)).
5. Ігри:
Запропонувати дітям погратися народними іграшками.
Заняття № 3
Тема: «З чого зроблений одяг?»
Мета: Познайомити дітей з різними природними матеріалами з яких виготовляють одяг: льоном, вовно, бавовною та шовком.
Матеріали: сировина з якої виготовляють натуральні тканини: льон довгунець, бавовна, вовна, шовк.
1. Бесіда:
Демонстрація наглядного матеріалу по натуральним волокнам. Збагатити словник дітей новими словами: вовна, бавовна, льон, шовк.
З чого зроблений одяг?
Як ви гадаєте, з чого пошитий ваш одяг? Правильно, з тканини, а тканину з чого зроблено?
З ниток. А нитки з чого?
А нитки виготовляють з природних та штучних матеріалів. Природний матеріал дають рослини – льон, бавовник, шовкопряд, а також вівці, лами. А штучний матеріал людина виготовляє сама на підприємствах.
Найдавнішою тканиною є лляна.
1. Льон сіють, вирощують, косять та сушать.
2. Сухі стеблини льону намочують і відділяють довгі волокна.
3. Волокна вичісують від залишків стебел льону.
4. З волокон прядуть нитки.
5. З ниток тчуть тканину.
6. З тканини шиють одяг.
Заняття № 4
Тема: «Їжачок-кравець»
Мета: В ігровій формі познайомити дітей з професією кравця, розповісти про особливості роботи.
Матеріали: інструменти та приладдя для шиття, швейна машинка.
1. Бесіда:
Запропонувати дітям, розглянути ігрову картку під назвою «Їжачок-кравець», на якій розібрати особливості роботи.
2. Вивчення вірша за допомогою малюнків.
- виріжте картки-малюнки до вірша із вкладки з доклейками;
- читати рядки вірша, а дитина нехай розкладає малюнки;
- спершу декілька разів прочитайте вірш по рядках, звертаючи увагу дітей на картинки. Закрийте картками слова. Нехай діти спробують відтворити рядки лише по картинках;
- приклейте картки.
Кленовий лист узяв їжак
І написав на ньому так
Шию плаття, фартушки,
Шапки, шуби, кожушки.
Черевики й тапки
На чотири лапки
Усе, що шити проситься
Пошию-вік не зноситься!
(Валентина)
3. Заучування прислів’я:
- Не лінуйся, дівонько, рушник вишивати – буде чим гостей шанувати.
Заняття № 5
Тема: «Плетіння кісок»
Мета: Навчати дітей елементарним прийомам плетіння кісок. Виготовляти з дітьми закладки з декоративних кісок.
Матеріали: різнокольорові нитки різної товщини,зразки готових закладок.
1. Бесіда:
Продемонструвати дітям кольорові нитки різної товщини. Пояснити дітям, як підібрати нитки за кольором, щоб закладка була гарною.
2. Показ трудових прийомів.
На зразку, показати дітям процес плетіння косички в три нитки.
3. Практичні дії:
Запропонувати дітям спробувати самим сплести косичку, під наглядом вихователя.
4. Запитання до дітей.
Чи знають діти, де ще використовується процес плетіння кісок.
(косичка на голові у дівчаток; плетіння віночка; оздоблення борошняних виробів декоративними косичками з тіста; декоративні пояси.)
За допомогою малюнків та зразків готових виробів показати дітям оздоблення «косичкою».
5. Ігрова ситуація:
«Чия косичка довша?»
Плетіння кісок на швидкість з порівнянням у кого вийшла довша.
Заняття № 6
Тема: «Виготовлення закладок із шнурованою поверхнею»
Мета: Навчати дітей правильно протягувати нитки в отвори, підбирати шнурівки, в залежності від діаметра отвору та кольору закладки.
Матеріали: нитки, шнурівки, стрічки, картон.
1. Бесіда:
Розповісти дітям, що за допомогою ниток, шнурівки, стрічок можна скріпити будь-які деталі з різних матеріалів.
2. Показ трудових прийомів.
Продемонструвати дітям, як правильно протягувати нитки в отвори (знизу вверх, зверху вниз), запропонувати дітям зашнурувати дитячий черевичок.
3. Практичні дії.
Запропонувати дітям самим спробувати на заготовці закладки виконати шнурування, різними кольоровими шнурівками.
4. Ігровий момент:
Запропонувати дітям порівняти свої роботи і визначити найкращу.
Коментарi